Werkwijze van basisschool Het Klimduin
leder mens heeft de wens om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, autonomie en competentie. Wij willen voldoen aan de behoefte aan relatie ('anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’), aan de behoefte aan autonomie (‘ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan de behoefte aan competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’) zodat er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren ontstaat bij onze leerlingen. Op deze manier willen wij ook ons onderwijs inrichten. Onderwijs is voor ons meer dan alleen cognitieve vakken; de ontwikkeling van sociaal gedrag is essentieel. Het rekening houden met elkaar, samenwerken en elkaar nemen zoals je bent. Dit geven wij vorm met de lessen van Hiro in combinatie met het benadrukken van gewenst gedrag met PBS. Daarnaast hechten we ook belang aan de ontwikkeling van creativiteit, het verwerven van culturele vaardigheden en de lichamelijke ontwikkeling. Vanwege de beperkte grootte van de school werken we met combinatiegroepen, waarin we zoveel mogelijk tegemoet willen komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen, zover de organisatie dat toelaat. Dat kan betekenen dat kinderen soms extra oefenen met bepaalde onderwerpen of vakken en andere kinderen juist meer uitdaging nodig hebben. We willen graag het beste uit elk kind halen en ervoor zorgen dat elk kind vertrouwen heeft in eigen kunnen. We betrekken het leerplein meer bij ons onderwijs, waarbij we volgens een rooster in kleinere groepen instructie kunnen geven, gesprekjes met leerlingen kunnen inplannen, verrijking kunnen uitleggen en bespreken, enz Een duidelijke zorgstructuur is voor ons noodzakelijk. Het team heeft een grote mate van zelfsturing in de zorg en vindt het fijn om gebruik te kunnen maken van de expertise, ondersteuning, coaching en coordinatie van de intern begeleider. Wij streven ernaar om binnen het team een brede expertise te hebben op verschillende gebieden, zoals gedragsproblematiek, leren door spel bij jonge kinderen, taal/leesproblemen, hoogbegaafdheid en rekenproblematiek. In de kleutergroep werken de kinderen spelenderwijs met klanken, vormen en rijmen. De taal- en leesontwikkeling verloopt bij het jonge kind in fasen waarop zoveel mogelijk wordt aangesloten. Het werken op deze manier brengt de leerling meer plezier en motivatie en minder frustraties en teleurstellingen. In groep 3 wordt gewerkt met de Kimversie van Veilig Leren Lezen om het aanvankelijk lezen te ontwikkelen. In deze methode zit ook een aanbod voor woordenschat, spelling en begrijpend lezen dat aansluit op het aanbod in de hogere groepen via de methodes. Naast Veilig leren lezen werken we vanaf half groep 3 met Staal spelling. Vanaf groep 4 gaan we geleidelijk meer werken met Snappet, aanvankelijk alleen voor rekenen (automatiseren) en vanaf groep 5 ook voor taal en spelling, daarnaast wordt ook nog veel op papier gedaan. Gezien de snelle technologische ontwikkelingen in de wereld om ons heen, is het logisch dat ICT als ondersteuning van ons onderwijs een steeds grotere rol heeft gekregen. Het blijft echter een middel en mag nooit een doel op zich worden. Snappet zorgt voor differentiatie in lesstofaanbod voor de verschillende kinderen. Daarnaast bieden de tablets en met name de chromebooks mogelijkheid tot het opzoeken van informatie op internet, wat weer gebruikt kan worden voor IPC, een vakoverstijgende methode voor wereldoriëntatie aan de hand van thema's waar wij sinds enige jaren mee werken.
|
Kindcentrum Het KlimduinKorhoendersweg 4 1873 JA Groet 072 50 91 356
Op zoek naar kinderopvang? | Neem contact opT [072] 509 13 56 of mail ons:
| Locatie
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Zoek in de site
Aanmelden nieuwsbrief(vul uw e-mail adres in)
Aangesloten bij |